Promowanie fanpage na facebooku
Jesteś na facebooku? Promuj swój fanpage!
24 lipca, 2020
Remarketing – jak dotrzeć do każdego klienta?
28 lipca, 2020

Wielu użytkownikom internetu przynajmniej raz zdarzyło się wejść na chat online z botem. Niejednego zadziwiło to, jak program zapamiętuje przekazane mu informacje oraz wykorzystuje je ponownie. Okazuje się, że w dzisiejszych czasach wiele firm używa takiego mechanizmu do budowania baz danych, które mogą być później pomocne do stworzenia sztucznej inteligencji. Ta z kolei, znana jako chatbot, coraz częściej towarzyszy firmom w poprawianiu jakości swoich usług.

Co to jest chatbot?

Chatbot jest to program komputerowy stworzony w celu prowadzenia konwersacji z udziałem komputera. Replikuje zachowania ludzkie poprzez automatyzowanie odpowiedzi na powtarzalne pytania. Ich główną zaletą jest pomoc w personalizowaniu doświadczeń klientów, dlatego też są często wykorzystywane przez komunikatory takie jak Messenger czy WhatsApp, gdzie pełnią rolę asystentów głosowych lub wirtualnych (w postaci robota).

W dzisiejszych czasach znajdują zastosowanie w branżach takich jak obsługa klienta czy kampanie marketingowe, a także edukacja i sprzedaż. Proces pomocy technicznej jest dzięki nim sprawniejszy, ponieważ mogą odpowiadać na często zadawane pytania, planować spotkania lub realizować zamówienia, a wszystko to za sprawą rozwoju sztucznej inteligencji oraz pracowania metody uczenia maszyn i generowania języka naturalnego. Ponadto dostępne są przez cały czas, dzięki czemu mogą służyć pomocą nawet w najmniej oczywistej porze.

Jak to działa?

Chatboty można podzielić na dwie następujące kategorie:

  • Chatboty konwersacyjne – prowadzą konwersację z użytkownikiem poprzez rozpoznawania kontekstu wypowiedzi oraz uczenie się na podstawie wcześniej zadanych pytań. Dzieje się to dzięki możliwości wykorzystania przetwarzania języka naturalnego oraz uczenia maszynowego. Odpowiadają w unikalny sposób oraz mogą podtrzymywać rozmowę. Wyróżnia się chatboty głosowe i tekstowe.
  • Chatboty blokowe – do odpowiedzi na akcje wywołane za pomocą komend tekstowych wykorzystują bazy danych i gotowe scenariusze.

Bardziej zaawansowane boty poszerzają swoją bazę wiedzy i odpowiedzi w oparciu o przeprowadzone wcześniej rozmowy. Mogą także wykorzystywać informacje z aplikacji trzecich lub baz danych.

Zastosowanie chatbotów w biznesie

Kampanie marketingowe

Messenger to dzisiaj jeden z najpopularniejszych komunikatorów na świecie. Jego rozwój uczynił ze sztucznej inteligencji narzędzie marketingowe. Tym sposobem chatbot Messenger stanowi ważną część kampanii marketingowych, które przeprowadza z wykorzystaniem quizów, ankiet, testów wiedzy oraz grywalizacji.

Obsługa klienta

Chatbot online to coraz częściej wykorzystywane narzędzie w procesie obsługi klienta, ponieważ każda osoba wymaga indywidualnego podejścia do swojego problemu. Użytkownicy zadają zazwyczaj proste pytania, a bot do rozmowy może w szybki sposób udzielić odpowiedzi w oparciu o obszerną bazę. Dodatkowym plusem jest to, że jest dostępny przez cały czas, niezależnie od pory dnia czy nocy oraz daty. Wykorzystanie w ten sposób sztucznej inteligencji zmniejsza koszty firmy związane z zatrudnianiem pracowników oraz utrzymuje płynność obsługi klienta. Czas oczekiwania na kontakt także ulega zmniejszeniu, ponieważ znika problem taki jak niewystarczająca ilość dostępnych konsultantów w danej chwili.

Sprzedaż

Na wykorzystanie bota do sprzedaży najczęściej decydują się małe firmy, które nie mają wystarczającej ilości czasu i pracowników, by zaangażować tak dużą ilość klientów. Chatboty są tutaj idealnym rozwiązaniem. Użycie ich gwarantuje udogodnienia takie jak możliwość reklamowania nowych produktów i usług, a także upewnienia się, że kupujący są zadowoleni z zakupów i obsługi.

Bankowość

Chatboty w parze z automatyzacją stanowią idealne rozwiązanie w sprawach związanych z finansami i bankowością. Bot chat online w dzisiejszych czasach niejednokrotnie pomaga klientom rozwiać ich wątpliwości, przez co nie są oni zmuszeni do samodzielnego udania się do oddziału bankowego. Wykorzystane w tej branży chatboty nie tylko gwarantują wygodę, ale i zaoszczędzają czas użytkownika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.